
Nová zpráva Mezinárodní energetické agentury (IEA) objasňuje, jak rostoucí poptávka po elektromobilech ovlivňuje emise v dodavatelském řetězci baterií a zkoumá možnosti zlepšení udržitelnosti celého procesu.
Nedávná studie Mezinárodní energetické agentury (IEA) zdůrazňuje, že baterie patří mezi nejrychleji rostoucí energetické technologie na světě, a to díky rostoucímu významu elektromobilů (EV). S očekávaným 4,5násobným růstem poptávky do roku 2030 a více než sedminásobným do roku 2035 agentura upozorňuje na rostoucí obavy ohledně emisí souvisejících s bateriemi.
Ve své nedávné zprávě EV Battery Supply Chain Sustainability IEA vyzdvihuje nutnost snížit emise při výrobě baterií a zpracování surovin, zejména s ohledem na rostoucí objem výroby. Agentura identifikuje klíčové strategie, jak tomuto problému čelit, včetně elektrifikace výrobních procesů, zvýšení energetické hustoty a využití recyklovaných materiálů.
Rostoucí poptávka po bateriích a diverzifikace trhu
Poptávku po bateriích pohání především expanze trhu s elektromobily, který dnes představuje téměř 90 % celkové poptávky. Zatímco Čína zůstává dominantním hráčem ve výrobě baterií, očekává se, že se do roku 2030 podíl rozvíjejících se trhů a ekonomik zvýší na 10 % globální poptávky, oproti 3 % v roce 2023. Současně investice v Severní Americe a Evropě pomáhají diverzifikovat dodavatelské řetězce.
Růst trhu s ojetými elektromobily navíc přináší příležitost pro rozšíření e-mobility v rozvojových ekonomikách. Nicméně pro zajištění odpovědného nakládání s vysloužilými vozidly a jejich bateriemi bude nezbytná mezinárodní spolupráce. Politiky podporující odpovědný obchod, vyšší míru sběru a rozvoj recyklační infrastruktury v rozvojových zemích budou klíčové pro vybudování udržitelnějšího a odolnějšího dodavatelského řetězce.
Recyklace jako klíčová strategie udržitelnosti
V následující dekádě se očekává výrazný nárůst baterií na konci životnosti, což představuje příležitost k získávání kritických minerálů a ke snížení závislosti na těžbě nových surovin. Recyklace se ukazuje jako zásadní strategie udržitelnosti, která by mohla do roku 2050 snížit poptávku po lithiu a niklu o 25 % a po kobaltu až o 40 %. K dosažení těchto cílů bude nutné výrazně zvýšit recyklační kapacity, a to prostřednictvím nových recyklačních zařízení a vyšší míry sběru baterií na konci životnosti.
Regulace a iniciativy na podporu cirkulární ekonomiky
Vlády a průmysloví aktéři již zavádějí politiky zaměřené na udržitelnost baterií a podporují cirkulární ekonomiku. Evropská regulace baterií (EU Batteries Regulation), přijatá v roce 2023, zavádí přísnější recyklační kvóty a minimální požadavky na podíl recyklovaných materiálů v nových bateriích. Například od roku 2031 budou muset baterie pro elektromobily prodávané v EU obsahovat alespoň 16 % recyklovaného kobaltu a 6 % recyklovaného lithia a niklu.
Další iniciativy, jako například Global Battery Passport, se zaměřují na zvýšení transparentnosti a sledovatelnosti dodavatelského řetězce. Poskytováním komplexních údajů o původu baterií, jejich ESG (environmentálních, sociálních a správních) parametrech a emisích během životního cyklu tyto iniciativy podporují odpovědné získávání surovin a usnadňují recyklaci a opětovné využití baterií.
Zdroj: mobilityplaza.org