
Švýcarská franšízová síť čerpacích stanic Avia se šíří i po Česku. Eviduje u nás už 57 pump.
Růst počtu čerpacích stanic
Za dva roky o 15 na skoro šest desítek čerpaček. Takovým tempem neroste žádná z předních sítí čerpacích stanic u nás. Franchisa švýcarské společnosti Avia International, známá zejména z mateřské země a z Německa, loví mezi malými nezávislými pumpaři.
Trh s čerpacími stanicemi v Česku
Každých 13 až 14 kilometrů silnic jedna pumpa. Česko je už roky „přepumpované“ a celkový počet benzinek u nás neroste. Na zelené louce přibývá jen hrstka u nových dálnic. Mnohé čerpačky se ale přesouvají mezi vlastníky nebo přebarvují do nových značek. Pod křídla větších společností, mezi které se už u nás řadí i Avia, se vrhají hlavně malí nezávislí majitelé.
Počet těch, kteří vlastní a provozují jen jednu pumpu, je totiž obrovský a v Evropě unikátní. A ne každý pod vlastní značkou prosperuje. To je šance pro sítě, které lákají tyto no-name pumpaře do vlastních barev a značky. Majitel zůstává ve svém, ale získá marketingovou a finanční podporu silnější firmy. A také výhodnější velkoobchodní ceny hromadně nakupovaných paliv.
Expanze Avia
Avia se dnes počtem 54 stanic zařadila hned za největší pumpařské koncerny Orlen, MOL, Čepro (pumpy EuroOil a Robin Oil), Shell a OMV a předběhla domácí konkurenty, jako je KM Prona, Tank Ono nebo F1 – One1.
„Hlavně se od velkých koncernů lišíme tím, že nejsme klasickou nadnárodní korporací s centrálně řízenou obchodní politikou,“ uvedl jednatel společnosti Avia Česká republika Petr Mühlfeld.
Franchise systém a jeho výhody
Franchisanti hradí poplatky poskytovateli licence, ale kromě předepsaného vzhledu zůstává čerpací stanici nezávislost a svoboda, hlavně co se týče nastavování cenové úrovně a jejího vlastního provozu. Takže některé čerpačky Avia prodávají například naftu za jednu z nejnižších cen v Česku, pod 30 korun, jiné jsou spíše na republikovém průměru, tedy kolem 32 korun za litr.
Čerpacích stanic je u nás už tolik, že v rámci konkurenčního boje soupeří nejen cenou – kvalita je už považována za samozřejmost, ale i nabídkou ostatních služeb a jakousi výstavností a viditelností značky.
Zdroj: zpravy.aktualne.cz