Technici přišli o práci díky příliš spolehlivému software?

Pokladní systém na čerpací stanici. Dotyková obrazovka.

Slovíčko „příliš“ v titulku asi není úplně na místě, protože přeci všem vývojovým inženýrům a výrobcům softwaru jde hlavně o dosažení co možná nejvyšší spolehlivosti svých produktů.

Ale jak se s postupem doby obecně lepší spolehlivost běžně používaných počítačů, tak i software tankovacích automatů je velice odolný a spolehlivý. A právě díky spolehlivosti používaného softwaru v petrol byznysu se s trochou nadsázky servisní technici musí o svoji práci trochu bát.

Faktem ale je, že pokud software funguje spolehlivě po dlouhou řadu let, tak většinou to odnese používaný hardware. Někdy u tankovacího automatu odejde zdroj, jindy klávesnice a někdy třeba zase tiskárna. Prostě zub času hlodá a projeví se na opotřebení použitých materiálů, komponentů či připojených periferií.

Po několik let vyvíjený a laděný software tankovacích automatů je navržen tak, aby bránil poruchovosti zařízení a tím způsobené chybovosti během tankovacích transakcí. Navíc dnešní systém cloudového řešení umožňuje velice pečlivě odladit veškeré nedostatky, které klient ani nemusí zaznamenat. Rovněž možnost dálkového připojení k počítači zákazníka přes různé moderní aplikace nám dnes umožňuje provádět úpravy i opravy bez fyzické přítomnosti IT specialisty na místě. Dnes je přeci zcela běžné se s klientem domluvit a nastavit dálkové spojení s jejich počítačem s přístupem možným kdykoli, nebo pouze ve vybraném čase a se svolením klienta.

V důsledku servisní technici asi o práci nepřijdou, jejich styl práce se ale radikálně mění. Díky možnosti dálkového přístupu již dnes servisní technik nemusí při každém hlášeném problému objíždět všechny čerpací stanice klientů. Často postačí telefonická domluva o připojení se k jejich počítači a vše lze snadno vyřešit na dálku. Takto lze zvládnout většinu vniklých problémů, ale přesto se občas, třeba díky neodbornému zacházení, podaří způsobit závažnější problém. Při závadě, kterou nelze řešit na dálku, pak nezbývá technikovi stejně nic jiného, než sednout do vozidla a provést opravu softwaru a výměnu vadných komponentů na místě.

Software tankovacího automatu je dnes v podstatě naprogramován tak, aby veškeré drobné nuance a odchylky od hladkého provozu ihned hlásil na dohledové centrum nebo chcete-li helpdesk. Proto je pak možné všechny nestandardní procesy v průběhu čerpání či fungování pokladního systému zachytit včas a operativně odstranit jejich příčinu. Provozovatel čerpací stanice se pak nemusí obávat dlouho trvajících oprav, jelikož každá odstávka čerpací stanice vždy představuje obrovské ekonomické ztráty.

Software i hardware tankovacího automatu je připraven spolehlivě řídit výdej pohonných hmot a také pokladní systém čerpací stanice. Dále umí podávat hlášení o přesném stavu pohonných hmot v nádrži a rovněž komunikovat se všemi nadřazenými informačními systémy. Nezastupitelnou roli zde ale stále hraje lidský faktor, jelikož obsluha i zákazník jsou jenom lidé a člověk zatím stále vládne nad technikou. Velice brzy se ale budete setkávat s čerpacími stanicemi, kde není obsluha žádná a budete se „bavit“ pouze s tankovacím automatem. Samozřejmě jen do té doby, kdy vozidla přestanou využívat klasické motory. Ústup od nafty a benzínu je ale vzhledem k vývoji na poli elektromobility, využití vodíku i dalších pokrokových technologií zřejmě velice blízkou budoucností. Technici se o práci zatím zřejmě tedy bát nemusí, ale styl jejich práce se bude určitě dále měnit a vyvíjet.

About the author

Arne Kejdana

Click here to add a comment

Leave a comment: